string(15) "flatonicreal.sk" Z „mama hotela“ do vlastného. Výhody bývania mesto vs. vidiek - Flatonic


Z „mama hotela“ do vlastného. Výhody bývania mesto vs. vidiek


Osobne som sa stretával u našich klientov s názorom, že bývanie v rodinnom dome (novostavbe) je stále spájané s vyšším spoločenským postavením a lepším príjmom, inými slovami v ponímaní bežného klienta je bývanie v rodinnom dome prestížnejšie ako bývanie v byte.

Ide o typický vývoj myslenia v postkomunistických krajinách po uvoľnení režimu, kde kúpa vlastného domu evokovala určitý priestor a chuť po vlastníctve pôdy bola enormná. Na druhej strane bývanie v „betónovej králikárni“ na sídliskách, ktoré sa hromadne osídľovali a z detí pod vplyvom davovej psychózy často vyrastali adolescentné tínedžerské skupiny taktiež nebolo vôbec lákavé.

Ďalší z dôvodov, ktorý určuje preferenciu bývanie dom vs. byt je napr. fakt, kde daný človek počas socializačnej fázy vyrastal a aké má na to obdobie spomienky, či chodil na prázdniny k babke na vidiek, alebo ich trávil v meste, atď...

Dnes sa situácia mení, hlavne v Bratislave. Rýchle pracovné tempo, vysoké nasadenie, workoholizmus, zápchy, atď. hlavne strednú pracujúcu triedu prinútili zmeniť myslenie a preorientovávať sa na svoje skutočné potreby, t.j. prispôsobovať bývanie svojej aktuálnej situácii, pracovnej vyťaženosti, rodinnému stavu, záujmom a pod.

Tým sa prirodzene zvýšil dopyt po mestskom bývaní, čomu napomohla aj nedoriešená situácia v niektorých satelitoch, ako chýbajúca infraštruktúra, napr. chýbajúce chodníky a pouličné osvetlenie, chýbajúca občianska vybavenosť ako škôlka, základná škola, nedostatočné dopravné spojenia, žiadne možnosti pre kultúru (okrem krčmy), nedostatočné alebo menej kvalitné služby, obmedzené možnosti pre šport. Na druhej strane staré paneláky vystriedali krát vkusné novostavby bytov v dobrých lokalitách s dobrou vybavenosťou.

Zmena nastáva aj v tom, že oba typy bývania si dokážete zadovážiť zhruba za rovnaké financie. Napríklad v Žiline lepší 3-izbový byt v novostavbe o výmere cca 100 m2 s parkovacím miestom si zaobstaráte za cca 130-tisíc EUR. Za rovnaké peniaze si dokážete dať postaviť bungalov na kľúč o rovnakej podlahovej ploche na pozemku o výmere 650 m2 cca 15 km od Žiliny.

Otázkou zostáva, čo je pre konkrétnu osobu lepšie. No a ak sa náhodou prichytíte pri myšlienke, že je predsa výhodnejšie mať za rovnaké peniaze novostavbu rodinného domu ako novostavbu bytu, bez predchádzajúcej analýzy svojich potrieb, s najväčšou pravdepodobnosťou ste stále obeťou vyššie uvedeného „syndrómu prestíže“ z úvodu článku, čo je ale úplne v poriadku.

Ako sa teda racionálne rozhodnúť a vybrať si medzi bytom alebo domom? Odporúčam položiť si niekoľko nasledovných otázok a zistiť svoje skutočné potreby: Akú veľkú nehnuteľnosť chcem? Akú veľkú nehnuteľnosť potrebujem? Koľko členov má moja domácnosť, resp. koľko bude mať počas prvých piatich rokov od kúpy?

Pokiaľ mám deti, koľko majú rokov, ako sa dostanú do školy, ako sa dostanú na krúžky? Aké sú dopravné spoje? Koľko hodín denne pracujem a o aký typ práce ide? Kde trávim víkendy a voľný čas, resp. ako by som ho chcel tráviť? Ako často cestujem? Na ako dlho- akú etapu života riešim toto bývanie? Kto z mojich známych, rodiny, kolegov býva v okolí? Ako ďaleko je nehnuteľnosť vzdialená od mojej práce, obchodu a služieb, lekárskeho strediska? Ako rýchlo dokážem nehnuteľnosť v prípade zmeny rodinného prostredia alebo zmeny práce predať alebo prenajať ?

Kľúčom k správnemu rozhodnutiu je podľa môjho názoru rozdelenie na etapy. Nebrať kúpu prvej nehnuteľnosti ako finálne riešenie na celý život, Urobiť si jasno vo svojich potrebách a naplánovať si vývoj bývania postupne, počnúc odchodom z ubytovacieho zariadenia „mama hotel“, nájdením štartovacieho bývania, prechodom k rodinnému bývaniu a po odchode detí z domu opäť zmenou bývania podľa svojich predstáv a možností.

Vývoj do budúcnosti vidím v raste mestského typu bývania v krajských mestách a taktiež v raste bývanie v dobre pripravených satelitoch so skutočnou pridanou hodnotou zasegmentovanou „komunitne“ na potreby svojej cieľovej skupiny v aglomerácii krajských a čiastočne aj okresných miest a v ich postupnom spájaní sa do jednotných klastrov (napr. Žilina- Kysucké Nové Mesto- Bytča – Martin).

Taktiež určitý potenciál z hľadiska nákupných nálad klientov vidím v zahusťovaní mestských štvrtí formou radovej zástavby. Pre zaneprázdneného klienta dnešnej doby ponúka ideálnu kombináciu mestského typu bývania s čiastočným komfortom rodinného domu a menšou vynútenou starostlivosťou o okolie domu, kosenie trávnika a pod. Pokles záujmu vnímam o staršie rodinné domy v uličnej zástavbe na vidieku, ktorou častokrát jedinou konkurenčnou výhodou je nižšia cena. To však neplatí o domoch v prémiových lokalitách.